Umělecké vzdělávání na ZUŠ je systematická a dlouhodobá činnost, která je prováděna ve školách v rámci odborně stanovených kritérií. I když základní umělecké vzdělávání neposkytuje stupeň vzdělání, jedná se o komplexní studium poskytující základy vzdělání v jednotlivých uměleckých oborech.
Tyto obory nejenže vychovávají a připravují své žáky k přijímacím zkouškám na školy uměleckého nebo pedagogického zaměření, ale také se výrazně podílejí na kulturním dění nejen v Konici.
Velkým kladem a úkolem ZUŠ je také to, že dětem umožňují smysluplné a účelné využití volného času a všestranným způsobem rozvíjejí a kultivují jejich osobnost, umělecký růst a estetický rozhled. Vychovávají z nich také uměnímilovné osobnosti, budoucí návštěvníky výstav, koncertů, hudebních festivalů, apod. Výzkum a zkušenosti potvrzují, že "výchova uměním", které je předáváno dětem, v nich nejlépe rozvíjí většinu pozitivních vlastností, které jsou nezbytné pro jejich úspěšnou orientaci v moderní společnosti. Umělecké vzdělávání v ZUŠ má velký vliv na jejich lásku k tvořivosti, která není využívána pouze v uměleckých oborech, ale i v jiných oblastech, které zdánlivě s uměním nesouvisí. Tyto děti se např. lépe učí jazyky, technické a matematické předměty, umějí dobře komunikovat, mají kultivované vystupování.
Novými každoročními nadějemi je nábor nových uchazečů o studium na naší škole z řad těch nejmenších, dětí v posledním oddělení MŠ a v prvních třídách ZŠ. Na základě zájmu a následného výběru jsou pak tyto děti zařazovány do přípravné hudební výchovy. Při této činnosti je zábavnou formou procvičována koordinace, jemná i hrubá motorika, rozvíjí se komunikace, slovní zásoba, kultivuje se řeč. Žáci zde navazují kontakty, a spolupracují s ostatními dětmi, prodlužuje se doba jejich soustředění.
Hudba i její jednotlivé elementy (zvuk, rytmus, melodie, harmonie) je využívána k tomu, aby dětem umožnila příjemný prožitek. Při vyučovacích hodinách je využíván Orffův instrumentář, klavír, zobcové flétny, atp. Také jsou zařazovány různé formy činnosti, od poslechu a vnímání hudby, vyjádření hudby pohybem až po relaxační uvolňovací a dechová cvičení. Žáci se postupně seznamují s jednotlivými hudebními nástroji, jejich zvukem, hrou, možnostmi a jejich uplatněním. Realizace jednotlivých činností je vždy přizpůsobena konkrétním podmínkám ve skupině tak, aby plnila svůj cíl. Společné hraní a zpívání je důležité pro duševní i tělesný rozvoj dětí.